Bookseries Experience-based educational research - Studienverlag
In the education sector, a wide variety of activities are initiated, processes are set in motion and tasks are dealt with on a daily basis. Little is known about how they are carried out. This series opens up an area that has been neglected in the educational sciences. It traces experiences that are evident in education and upbringing.
The individual volumes make it possible to understand and experience the moments of experience of educational action. Condensed descriptions (e.g., vignettes, anecdotes) open up dimensions of experience that can contribute to rethinking one's own pedagogical experiences.
The editors of the series are: Evi Agostini, Markus Ammann, Siegfried Baur, Hans Karl Peterlini, Michael Schratz und Johanna F. Schwarz.
Sofar the following eight volumes have been published at Studienverlag (all in German):
Peterlini, H. K. (2016). Lernen und Macht. Prozesse der Bildung zwischen Autonomie und Abhängigkeit. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung Vol. 1. Innsbruck, Wien, Bozen: Studienverlag.
Baur, S. & Peterlini, H. K. (Eds.) (2016). An der Seite des Lernens. Erfahrungsprotokolle aus dem Unterricht an Südtiroler Schulen – ein Forschungsbericht. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung Vol. 2. Innsbruck, Wien, Bozen: Studienverlag.
Ammann, M., Westfall-Greiter, T. & Schratz, M. (Eds.) (2017). Erfahrungen deuten – Deutungen erfahren. Vignettes and Anecdotes as Research, Evaluation and Mentoring Tool. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung Vol. 3. Innsbruck, Wien, Bozen: Studienverlag.
Schwarz, J. F. (2018). Zuschreibung als wirkmächtiges Phänomen in der Schule. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung Vol. 4. Innsbruck, Wien, Bozen: Studienverlag.
Rathgeb, G. (2019). Wissen begehren. Eine phänomenologisch orientierte Studie über die Bedeutung von Wissbegierde und Neu(be-)gierde für das Lernen. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung Vol. 5.
Agostini, E. (2020). Aisthesis – Pathos –Ethos. Zur Heranbildung einer pädagogischen Achtsamkeit und Zuwendung im professionellen Lehrer/-innenhandeln. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung Vol. 6. Innsbruck, Wien, Bozen: Studienverlag.
Peterlini, H.K., Cennamo, I. & Donlic, J. (Eds.) (2020). Wahrnehmung als pädagogische Übung. Theoretische und praxisorientierte Auslotungen der phänomenologisch orientierten Bildungsforschung. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung Vol. 7. Innsbruck, Wien: Studienverlag.
Symeonidis, V. & Schwarz, J. F. (Eds.) (2021). Erfahrungen verstehen – (Nicht-)Verstehen erfahren. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung Vol. 8. Innsbruck, Wien: Studienverlag.