Perspectives on phenomenologically oriented special needs education at the University of Cologne

Since 2020, Philipp SeitzerDr. Robert Stöhr and Dr. Theresa Stommel have been working on questions relating to special education, which they discuss from a phenomenological perspective. In addition to theoretical issues (Dederich & Seitzer, 2019), the predominantly theoretical discussions address ethical and anthropological questions (Seitzer, 2022) as well as the more specific topics of technology and disability (Stöhr, 2014, 2023a, 2023b), education (Bildung) and educational processes (Bildungsprozesse) in the context of PIMD (Stommel, 2023a, 2023b), inclusion and inclusive education as well as aesthetic experiences in the context of (intellectual) disabilities (Stommel, 2023c). The focus is increasingly shifting to the question of how phenomenological perspectives can enrich (special) education, which is dominated by evidence-based research. (How) Can phenomenologically oriented research contribute to overcoming the gap between educational theory and educational practice? What the alliance connects is the understanding of pedagogical situations as responsive events, which also requires an alternative method of empirical research (Agostini et al., 2023; Schratz, Schwarz & Westfall-Greiter, 2012). This is based on the assumption that teaching research in its current orientation primarily aims to measure pedagogical situations in order to ultimately eliminate disruptions and failures. In contrast, special needs education oriented towards the needs of people with (intellectual) disabilities pursues the goal of consolidating and interpreting educational experiences in the hope of being able to respond to the demand for inclusive schooling and learning processes. 

In the podcast Phenomenology for the inexperienced (all in german language), Philipp Seitzer talks about first experiences with phenomenology and offers an insight into the scientific movement.

 

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References:

 

Agostini, E., Peterlini, H. K., Donlic, J., Kumpusch, V., Lehner, D. & Sandner, I. (Eds.). (2023). Die Vignette als Übung zur Wahrnehmung. Zur Professionalisierung pädagogischen Handelns. Opladen Berlin Toronto: Verlag Barbara Budrich. doi.org/10.3224/84742662

Dederich, M. & Seitzer, P. (2019). Erfahrung, Wissen, Handeln. Zum Status der Empirie in der Sonderpädagogik. In M. Dederich, S. Ellinger & D. Laubenstein (Eds.), Sonderpädagogik als Erfahrungs- und Praxiswissenschaft: Geistes-, sozial- und kulturwissenschaftliche Perspektiven (1. edition., p. 13–31). Leverkusen: Verlag Barbara Budrich.

Schratz, M., Schwarz, J. F. & Westfall-Greiter, T. (2012). Lernen als bildende Erfahrung: Vignetten in der Praxisforschung (Erfolgreich im Lehrberuf). Innsbruck: Studien Verlag.

Seitzer, P. (2022). Geistige Behinderung und Entscheidungsfähigkeit. Behindertenpädagogik, 61(1), 5–30.

Stöhr, R. (2014). Möglichkeiten von Technik für Menschen mit Behinderung. Phänomenologische Perspektiven. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, 83(2), 154–156.

Stöhr, R. (2023a). Technik als Hilfsmittel, Dispositiv und als Antwort. Perspektiven auf Einsatz von Technik im Kontext Behinderung. Sonderpädagogische Förderung heute, 68(3), 248–261.

Stöhr, R. (2023b). Behinderung und Technik. Eine phänomenologische Studie (Perspektiven sonderpädagogischer Forschung). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.

Stommel, T. (2023a). Bildung und Staunen. Eine bildungsphilosophische Perspektive im Kontext geistiger und schwerer Behinderung. Bielefeld: transcript.

Stommel, T. (2023b). Staunen und Bildung im Lichte des Fremden. Phänomenologische Überlegungen zur Bedeutung des Staunens für Bildungsprozesse im Kontext geistiger und schwerer Behinderung. Sonderpädagogische Förderung heute, 68(3), 278–289.

Stommel, T. (2023c). ›Staunen ist wie das Salz im Bildungsprozess‹. Zum Verhältnis von Bildung, Staunen und Lebensfreude und seine Bedeutung für inklusive Bildung. Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 99(4), 513–528. doi.org/10.30965/25890581-09703118