International Research Colloquium in Art Pedagogy
Since 2015 the International Research Colloquium on questions of profession-related education in the aesthetic-artistic subjects and in aesthetic educational research has been held at the University of Fine Arts Münster. The colloquium was initiated by Prof. Dr. Birgit Engel and has been organized since 2018 together with Prof. Dr. Tobias Loemke (Nürtingen-Geislingen University of Economics and Environment) and Dr. Kerstin Hallmann (Leuphana University Lüneburg). The focus is on dissertation projects by young scientists and discussions of current research projects by established scientists. Experts from the relevant fields of research are invited to give keynote speeches and participate in the discourse on new research projects.
A special feature of the colloquium is a research network between theory and practice in art education and aesthetic education, which also focuses on a critical-discursive exchange between school teaching experience and educational research. Aesthetic processes of experience and education, in particular, contain a reflexive potential, which, however, is not absorbed in a purely linguistic unambiguousness of scientific orientation, since the qualities of such experiences cannot be completely described conceptually or empirically (see Hallmann, 2019). A research-based reference to aesthetic perception and experience requires methods and procedures that can make these perceptual events themselves the basis and point of reference of theory-based reflection.
In the context of these challenges, work with images from memory (see Engel, 2020 in Engel et al., 2020), with vignettes (see Agostini, 2020; Bube, 2020 in Engel et al., 2020), with language pieces (see Villiger, 2019), with sensual-bodily processes of spreading artifacts (Loemke, 2019/2020) and also with photographic image material (see Böhme, 2019) has proven itself useful so far.
(Further) Literature
Böhme, K. (2019). Wahrnehmungen vom Anderen – anders wahrnehmen. Vorstellungen von Kunstunterricht gemeinsam mit Lehramtsstudierenden reflektieren. In R. Kunz & M. Peters, Maria (Hg.): Der professionalisierte Blick. Forschendes Studieren in der Kunstpädagogik. München: kopaed, S. 205-223.
Engel, B., Loemke, T., Böhme, K., Agostini, E. & Bube, A. (2020). Im Wahrnehmen Beziehungs- und Erkenntnisräume öffnen – Ästhetische Wahrnehmung in Kunst, Bildung und Forschung (Didaktische Logiken des Unbestimmten, Bd. 4), München: kopaed.
Engel, B. & Böhme, K. (2015). Didaktische Logiken des Unbestimmten – Immanente Qualitäten in erfahrungsoffenen Bildungsprozessen (Didaktische Logiken des Unbestimmten, Bd. 2). München: kopaed.
Engel, B. & Böhme, K. (2014). Kunst und Didaktik in Bewegung – Kunstdidaktische Installationen als Professionalisierungsimpuls (Didaktische Logiken des Unbestimmten, Bd. 1). München: kopaed.
Engel, B. (2020). Ästhetische Aufmerksamkeit - Movens einer reflexiv-offenen und kritisch-innovativen Praxis in Kunst und Pädagogik. Kunstpädagogische Positionen, Heft 50, abrufbar unter: kunst.uni-koeln.de/kpp/hefte/heft-50/
Hallmann, K. (2019). Phänomenologische Orientierungen in der kunstpädagogischen Forschung zu professionsbezogenen Bildungsprozessen: Kunstpädagogisches Forschungskolloquium an der Kunstakademie Münster. In: BDK-Mitteilungen., S. 44-45.
Hallmann, K. (2016): Synästhetische Strategien in der Kunstvermittlung. Dimensionen einen grundlegenden Wahrnehmungsphänomens. München: kopaed.
Loemke, T. (2019). Innehalten beim Begleiten künstlerischer Prozesse. Handlungsleitende Orientierungen im Ausbreiten von Artefakten und Erzählen von Ereignissen. Kunst und Bildung Bd. 5. FAU University Press: Erlangen, abrufbar unter: TobiasLoemke_Diss_OPUS.pdf.
Villiger, J. (2019). Scheinbar Unscheinbares. Pilotprojekt für ein Reflexionsformat in der Kunstlehrer*innenbildung. In R. Kunz & M. Peter (Hg.): Der professionalisierte Blick, Forschendes Studieren in der Kunstpädagogik. München: kopaed, S. 190-202.